افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می توانند HbA1c خود را با ترک سيگار کاهش دهند

16 ژانویه 2019 - افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با ترک سیگار می توانند HbA1c خود را کاهش داده و مقدار آن را به میزان مشابه با HbA1c افراد غیر سیگاری مبتلا به این بیماری برسانند.

همچنین خطر ابتلا به بیماری های کلیوی و بینایی ناشی از دیابت در افرادی که سیگار را ترک می کنند کاهش می یابد و به سطح افراد غیر سیگاری مبتلا به این بیماری می رسد.سیگار کشیدن با افزایش سطحHbA1c  و افزایش نرخ عوارض مرتبط با دیابت ارتباط دارد، اما این یافته ها نشان دهنده ی تغییرات سلامتی مثبت در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است که سیگار را ترک می کنند.

محققان دانشگاه جورج واشنگتن پرونده های سلامت 1441 نفر را از یک مطالعه ی بزرگ 10 ساله تحت عنوان " کنترل دیابت و عوارض جانبی آن" (DCCT)   بررسی کردند.

تیم تحقیقاتی از این تجزیه و تحلیل برای مقایسه ی این نتایج با نتایج مطالعات قبلی تاثیر ترک سیگار بر سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده نمودند.نتایج نشان داد میزان HbA1c افرادی که سیگار می کشیدند، نسبت به افراد غیر سیگاری 0.30 درصد،- معادل 3میلی مول بر مول- بیشتر است.

خطر ابتلا به رتینوپاتی و عوارض کلیوی مرتبط با دیابت در افراد سیگاری به ترتیب 43٪ و 36٪ نسبت به افرادی که اصلا سیگار نکشیده بودند، بیشتر بود. اما سطح HbA1c و خطر ابتلا به رتینوپاتی و عوارض کلیوی مرتبط با دیابت، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که سیگار را ترک کرده بودند در مقایسه با کسانی که اصلا سیگار نمی کشیدند، تقریبا مشابه بود.

محققان نتیجه گیری نمودند که سیگاریهای سابق می توانند به کنترل گلیسمی مشابهی همانند افراد غیر سیگاری دست یابند و خطر ابتلا به عوارض دیابت را در خود کاهش دهند. نتایج این مطالعه باید برای تشویق افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بمنظور جلوگیری از کشیدن سیگار و یا ترک آن در اسرع وقت استفاده شود.یافته های این تحقیق در مجله PLOS One منتشر شده است .

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/people-with-type-1-diabetes-could-lower-hba1c-by-quitting-smoking-93101185.html